Benalmádena, Málaga, Ronda og Granada

Heisann!

Forrige uke var en utrolig travel skoleuke, etter å ha vær borte fra skolen hele uka før.

Spania var ganske interresant, lærerikt, slitsomt og annerledes. Lørdag morgen våknet jeg tidlig, og var på flyplassen kl. 11 der jeg møtte de andre i klassen og alle de andre vi skulle reise med. Siden spansk III klassene er så små, har de slått sammen flere skoler, slik at vi blir "én hel klasse" på tur (33 elever). Etter det var det to timer med venting, før vi gikk ombord på flyet. Turen til Málaga to fire timer, og det var lite å gjøre på flyet, siden jeg ikke gadd å ta med meg ei bok å lese. Så jeg tilbrakte mesteparten av turen på å stirre ut av vinduet! haha!

Da vi kom fram, ble vi møtt av en av lærerne fra skolen vi skulle gå på, og hun fulgte oss til bussen, som skulle kjøre oss til skolen. Jeg var ganske spent og nervøs fordi alt var på spansk og jeg lurte på hvordan vertsfamilien var. Da vi kom fram på skolen fikk vi mapper og diverse info, før vi ble tildelt familie. Jeg var sammen med to andre fra klassen min. Vi hilste på vertsmoren og ble kjørt til huset der de bodde, som ikke var lengre en 5 min. med bil.

I huset møtte vi også vertsfaren, og de hadde en papegøye som het Loca. Vi ble vist rommet vårt, som var et loft rom med eget bad, og jeg syntes det var ganske fint. Deretter fikk vi middag, og forsøkte å snakke med familien, som var ganske utfordrende. Etter mat tok vertsmoren med oss ut til naboen, og til vår store overraskelse var resten av klassen der (vi er 6 stk i klassen vår). Vi snakket sammen en stund, før vi gikk ut. Vertsmoren viste oss veien til skolen, matbutikken og bussholdeplassen (der vi skulle møte når vi skulle på tur). Etter det gikk vi rundt på egenhånd. Vi hadde et mislykket forsøk på å prøve å finne McDonald´s, som skulle være 5 min. unna, men vi gikk langt mer enn 5 min., og stoppet da vi hadde gått helt ned til en diger park. Hahaha! Vi endte opp med å kjøpe ting fra matbutikken isteden, så vi gikk hjem.

Da vi var hjemme igjen gikk vi rett opp og la oss, for det hadde vært en utrolig lang dag, selv om vi ikke hadde gjort så mye. Det eneste problemet var at det var iskaldt inne, siden huset er av stein og ikke er isolert, og det var kaldt å sove om natta, selv med varme klær.

Dagen etter dro vi på tur til Ronda, som var en kjempe vakker by. Det var mange stup der overalt, og utsikten var fantastisk! Vi var og så på arabiske bad, som var et slags spa araberne hadde konstruert, mens de var i Spania, og vi så en tyrefekting arena, og et lite palass. Her er noen bilder fra turen:

Etter det dro vi hjem og spiste lunsj hos familien, også gikk vi rundt på en guidet tur i Benalmádena. Vi gikk blant annet til stranda (synd at det ikke var noe badevær), og vi kjøpte is og så på solnedgangen, før vi dro hjem igjen.

Mandag var første skoledag, som jeg gruet meg til, siden alt ville være på spansk. Men det var overraskende enkelt (å forstå i hvert fall). Ulempen var at vi hadde skoledag fra kl. 09-17:30! Det var skikkelig slitsomt, spesielt når vi hadde veldig my grammatikk... Heldigvis skulle vi gjøre noe gøy etter skolen. Alle sammen dro (med lærerne fra Norge) til et kjøpesenter som ikke var langt unna med tog, og vi var der i noen timer. Jeg fikk ikke kjøpt noe, men det var gøy og bare går rundt.

På tirsdagen var det heldigvis bare halv skoledag, siden vi skulle på tur til Málaga. Málaga er nok favoritt stedet mitt fra turen! Vi dro på Picasso museet, som var ganske merkelig (skjønner ikke helt kunst...), og til Alcazaba og ruiner fra et romersk teater. Jeg syntes det var veldig spennende å se de ulike kulturene som har vært i Málaga side om side; bokstavelig talt!

På onsdag var det egentlig full skoledag, men vi fikk slutte litt tidlig fordi det var fint vær! Vi dro til stranda, og spiste middag på en restaurant like ved.

dagen etter, dro vi tilbake til Málaga (etter skolen) og jeg handlet en del ting (mest på bokhandelen), og fikk sett mer av byen. Jeg kjøpte to bøker på spansk, en agenda, kalender, romper, skjorte og poncho :) Er veldig fornøyd!

Den siste dagen, måtte vi stå opp enda tidligere enn vanlig, fordi vi skulle til Granada, som var 2,5 timer unna. Uheldigvis regnet det mesteparten av dagen, så vi fikk ikke sett så mye annet enn Alhambra, som var den mest detaljerte palasset jeg har sett i hele mitt liv! Det var detaljer fra gulv til tak, bokstavelig talt. Etter Alhambra dro vi inn i Granada, og alle endte opp med å gå inn på nærmeste kafé, siden det var så kaldt. Vi gikk innom noen få butikker også før vi dro tilbake. På kvelden pakket jeg sammen mesteparten av tingene mine, slik at alt var klart for å dra.

Siden lørdag var siste dagen, gikk jeg og de to andre jeg bodde med en liten runde rundt nabolaget. Vi gikk til en stor idrettspark, og var der en liten stund, før vi ble kjørt til skolen, der vi skulle ta buss til flyplassen.

Jeg synes at uka gikk utrolig fort, og jeg har på ingen som helst måte blitt flytende i Spansk. Men jeg tror at jeg har lært meg å tørre å snakke det, og at jeg har blitt bedre til å forstå spansk. Det var en utrolig slitsom og spennende tur, og jeg angrer virkelig ikke på at jeg valgte spansk som valgfag :) Vet at dette ble et utrolig langt innlegg, men jeg hadde ikke akkurat tid til å blogge når jeg var der, som dere kanskje skjønner.

Har dere noen spørsmål er det bare å skrive dem i kommentarfeltet ;)

- Sandra

#utveksling #spania #spansk #reise

Utveksling i Spania

Hallo!

I dag reiser jeg, sammen med spansk klassen min, til Spania! Vi skal være der i én uke på "utveksling", og bo hos en vertsfamilie og alt. To ganger på utveksling i løpet av ett år! (tror det er ny rekord haha!)

Jeg skal bo sammen med to andre jenter i klassen, så tror det kommer til å bli koselig. Er litt spent på å bare snakke spansk i en hel uke men... Det går nok bra.

Kl. 13:15 reiser vi til Málaga. Alt er pakket og klart, og snart drar jeg på flyplassen. Utveksling nr. 2 her kommer jeg! :)